Italian Painter, 1809-1866 Related Paintings of Ippolito Caffi :. | Morning Flowers | Idle Hours | Self Portrait 2222 | glatt sallskap | The Spaniard in Paris | Related Artists:
georg von rosenJohan Georg Otto von Rosen, född 13 februari 1843 i Paris, död 1923 i Stockholm, var en svensk konstnär och greve av ätten von Rosen. Han målade i den akademiska stilen, till stor del historiemåleri och porträtt. Han var professor vid Konstakademien 1880-1908 och dess direktör 1881-1887 samt 1893-1899. Som konstakademiens direktör kom han i stark konflikt med den nya generation av konstnärer som krävde reformer av akademiens utbildning och utställningsverksamhet, de så kallade opponenterna.
Georg von Rosen föddes i Paris 1843 som son till generalkonsuln greve Adolf Eugene von Rosen (kallad "de svenska järnvägarnas fader") och hans hustru Euphrosyne Rizo-Rangabe. Hans första levnadsår förflöt i Paris, varifrån familjen flydde till Sverige under februarirevolutionen 1848. Han studerade 1855-1861 vid Konstakademien i Stockholm. 1862 besökte Rosen världsutställningen i London där han lärde känna belgaren Henri Leys' arbeten, målningar med scener från medeltiden och renässansen målade i ålderdomlig stil. Dessa verk gjorde ett stort intryck på von Rosen. Han skrev själv
Stående hvarje dag i flere timmar, försjunken i åskådandet af dessa om en snart sagdt öfvermänsklig intuition vittnande bilder, som likväl flertalet i den stora hopen med likgiltighet skred förbi, drömde jag mig tillbaka in i en hänsvunnen tid och för mina yttre ögon försvann hela den öfriga utställningen, den omgifvande mängden, ja hela den existerande verlden! Då jag lemnade London, var jag på 14 dagar vorden 300 år äldre.
Rosen uppsökte följande året mästaren i Antwerpen och tillbringade en tid i hans umgänge och i hans atelje. Återkommen till Sverige, inspirerad av mötet, målade han Sten Sture d.ä. intåg i Stockholm. Den medeltida stadsmiljön med det noggranna återgivandet av stenläggningen och den närmast osannolika rikedomen på byggnadsdetaljer känns igen från Leys målningar. von Rosen belönades med kunglig medalj för målningen, och blev hyllad och uppskattad av Oscar II på grund av bildspråket, som i hög grad uttryckte den oscarianska epokens ideal. Samma år begav han sig ut på resa och besökte Egypten, Palestina, Syrien, Osmanska riket, Grekland och Ungern där han studerade måleri. 1866 vistades han ett år i Rom och vistades sedan åter hos Leys fram till dennes död 1869. Därefter studerade han i Menchen under Karl Piloty och reste sedan vidare till Italien innan han återkom till Sverige 1871. Efter hemkomsten målade han Erik XIV och Karin Månsdotter.
1872 blev han ledamot av Konstakademien, 1874 blev han vice professor, 1879 kammarherre och 1880 professor i figurteckning och målning. 1881-1887 samt 1893-1899 var han direktör för Akademins läroverk. 1892-1900 var han även ordförande i Nordiska samfundet till bekämpande av det vetenskapliga djurplågeriet, numera Djurens Rätt.
Han avled 1923 och förblev ogift under hela sitt liv.
Johann Wilhelm Preyerpainted A Still Life with Peaches and Grapes on a Marble Ledge in 1803-1889
Gabriel Metsu1629-1667
Dutch
Gabriel Metsu Galleries
One of his earliest pictures is the "Lazarus" at the Strassburg Museum, painted under the influence of Jan Steen. In 1653 under the influence of Rembrandt he painted "Woman taken in Adultery," a large picture which is now in the Louvre. To the same period belong the "Departure of Hagar," formerly in the Thore collection, and the "Widow's Mite" at the Schwerin Gallery. But he probably observed that sacred art was ill suited to his temper, or he found the field too strongly occupied, and turned to other subjects for which he was better fitted. That at one time he was deeply impressed by the vivacity and bold technique of Frans Hals can be gathered from Lord Lonsdale's picture of "Women at a Fishmonger's Shop."
What Metsu undertook and carried out from the first with surprising success was the low life of the market and tavern, contrasted, with wonderful versatility, by incidents of high life and the drawing-room. In no single instance do the artistic lessons of Rembrandt appear to have been lost upon him. The same principles of light and shade which had marked his schoolwork in the "Woman taken in Adultery" were applied to subjects of quite a different kind. A group in a drawing-room, a series of groups in the market-place, or a single figure in the gloom of a tavern or parlour, was treated with the utmost felicity by fit concentration and gradation of light, a warm flush of tone pervading every part, and, with that, the study of texture in stuffs was carried as far as it had been by Ter Borch or Gerard Dou, if not with the finish or the brio of De Hooch.
One of the best pictures of Metsu's manhood is the "Market-place of Amsterdam," at the Louvre, respecting which it is difficult to distribute praise in fair proportions, so excellent are the various parts, the characteristic movement and action of the dramatis personae, the selection of faces, the expression and the gesture, and the texture of the things depicted. Equally fine, though earlier, are the "Sportsman" (dated 1661) and the "Tavern" (also 1661) at the Hague and Dresden Museums, and the "Game-Dealer's Shop," also at Dresden, with the painter's signature and 1662.
Gabriel Metsu, Man Writing a Letter (1662-1665), Oil on canvas, National Gallery of Ireland, DublinAmong the five examples of the painter in the Wallace Collection, are "The Tabby Cat," and "The Sleeping Sportsman," which cost Lord Hertford £ 3000, is an admirable example technically considered. Among his finest representations of home life are the "Repast" at the Hermitage in St Petersburg; the "Mother nursing her Sick Child" in the Rijksmuseum in Amsterdam; the "Amateur Musicians" at the Hague Gallery; the "Duet" and the "Music Lesson" at the National Gallery, London, and many more examples at nearly all the leading European galleries. Five of his painting are in Dresden, collected by August the Strong.